Sponsoring

De hamvraag is: hoe verhoog ik de verkoopopbrengst voor het goede doel?

  1. Zoek ‘wederverkopers’ (ambassadors/angels) die zich hard maken voor je boek door promotie te maken op sociale media, verjaardagsfeestjes en andere gelegenheden. Het mooiste is als iemand een doosje bestelt en zelf verspreidt. Dat bespaart de auteur veel werk en het goede doel profiteert doordat de kostprijs per boek steeds lager wordt…
  2. Schakel de lokale pers in, de zg. free publicity; nog steeds hebben kranten behoefte aan goed nieuws uit de regio. Journalisten zijn gaarne bereid het goede doel te steunen met een positief  verhaal. Gewoon direct contact leggen, via telefoon of e-mail. Zorg er wel voor dat een artikel voldoende bestelinformatie bevat, zodat lezers snel een exemplaar kunnen bemachtigen.
  3. Zet een website op, maak accounts aan op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en maak een massa mensen warm voor jouw boek. E-mail je blauw zodat niemand om je boek heen kan. Koppel direct door naar de bestelomgeving, zodat je een sneeuwbaleffect krijgt. Spoor familie, vrienden, collega’s aan de boodschap verder te verspreiden. Alles voor het goede doel!
  4. Lucratief kan het verkopen van ‘specials’ zijn, bijvoorbeeld een toeslag vragen voor een gesigneerd exemplaar, of korting geven bij afname van meerdere exemplaren.
  5. Sponsoring. Vaak zijn bedrijven, instellingen en zelfs particulieren bereid een deel van de oplage te financieren. Dat kan op verschillende manieren: a. een sponsor bestelt een x-aantal exemplaren van het boek, vaak in ruil voor vermelding in het boek, plaatsing van een logo en/of een advertentie; b. een sponsor financiert de eerste oplage en krijgt per verkocht exemplaar een nader overeen te komen bedrag terug.

 

Een perfect voorbeeld is het succesvolle quizboek over de rijke PSV-historie dat Ronald Nijs maakte voor KWF Kankerfonds. Ronald bewoog bedrijven die PSV een warm hart toedragen een doosje boeken af te nemen. In ruil daarvoor mochten zij hun bedrijfslogo achterop het boekomslag plaatsen. Toen al het geld binnen was, kon daarmee zo’n 2000 exemplaren van het boek worden gefinancierd. De eerste boeken werden keurig door Ronald persoonlijk afgeleverd bij de sponsors, vervolgens vond het quizboek gretig aftrek bij de vele PSV-fans. Eindhoven en omgeving werden ‘bediend’ door de auteur zelf – hij ging zelfs de boekhandels langs – en GigaBoek verzorgde de distributie naar de PSV-achterban in de rest van Nederland.

PSVback191119

 

 

 

De achterkant van het PSV-quizboek. De opbrengst oversteeg de 15 mille!

Waar ben je naar op zoek?