Publiciteit
Tips voor publiciteit
Uw boek is (bijna) verschenen, hoe gaat het nu verder? Hoe geeft u bekendheid aan het verschijnen van uw boek?
GigaBoek zet een aantal mogelijkheden op een rij.
Social media
Laat de wereld weten dat je boek er is! Gebruik de bekende sociale netwerken om jouw boodschap aan de grote klok te hangen. Vraag familie, vrienden, collega’s en kennissen reclame te maken voor je boek, reviews te plaatsen op boekensites, alles helpt.
Voorpublicatie
Voordat het boek verschenen is, brengt u iedereen die u kent op de hoogte van het verschijnen van uw boek. U maakt bijvoorbeeld formulieren en bestelbonnen zodat mensen uw boek alvast kunnen reserveren. In voorkomende gevallen maakt GigaBoek voorinschrijvingsformulieren.
Pers benaderen
Bel of schrijf de (lokale) krant. Combineer dit eventueel met een uitnodiging voor de officiële presentatie, persberichten en recensie-exemplaren. Denk ook aan de (lokale) radio-omroep!
Persbericht
GigaBoek verzorgt op verzoek een persbericht. Dit persbericht kunt u sturen naar kranten, huis-aan-huis bladen en tijdschriften. Het bericht stuurt u ter attentie van de redactie (eventueel bij grote kranten ter attentie van een deelredactie, of een specifieke redacteur). Als u hebt gekozen voor pakket Speciaal verstuurt GigaBoek de persberichten voor u, naar een in overleg met u samengestelde lijst kranten en tijdschriften.
Recensie-exemplaren
GigaBoek verstuurt, als u pakket Extra hebt gekozen, tien exemplaren naar de media. Welke media dat zijn hangt af van het soort boek en uw voorkeuren. Bij pakket Speciaal worden vijftien exemplaren naar de media verstuurd. U kunt zelf ook recensie-exemplaren versturen. Eventueel kunt u eerst bellen en checken bij de desbetreffende krant of er interesse bestaat voor uw boek.
Organiseren van een presentatie
Een officiële presentatie waarin u uw boek voorstelt aan de media en genodigden is een mogelijkheid. U regelt een mooie ruimte en nodigt pers en belangstellenden uit. Eventueel combineert u de presentatie met het aanbieden van het eerste exemplaar aan een speciale persoon of instantie. Het verschijnen van uw boek krijgt zo iets feestelijks.
Website
Uw boek komt in onze online boekwinkel met informatie over het boek en de auteur erbij. De site van GigaBoek wordt door steeds meer schrijvers en lezers bezocht. In een maandelijkse emailnieuwsbrief bericht GigaBoek belangstellenden over nieuwe uitgaven, en dus ook over uw boek.
Zelf kunt u ook een website openen ter promotie van uw boek. Uw website meldt u aan bij zoekwijzers en forums. Zorg dat uw boek op internet te vinden is!
Flyers
In voorkomende gevallen maakt GigaBoek flyers over uw boek met een bestelbon erbij. De formulieren kunt u onder uw familie, vrienden en kennissen uitdelen. Denk ook aan prikborden in supermarkten, verenigingsgebouwen en bibliotheken.
Boekhandels
De boeken van GigaBoek komen niet standaard in de boekhandel te ‘liggen’. Wilt u dat wél, dan kunt u uw boek bij de winkels aanbieden. Soms zijn boekwinkels bereid het boek in consignatie te nemen. Houdt u er rekening mee dat boekhandels hoge kortingen bedingen. GigaBoek geeft u graag advies.
Ook al ligt uw boek niet in de boekwinkel, toch kunnen belangstellenden uw boek bij de boekhandel bestellen via het ISBN.
Signeersessie
U hebt een boekwinkel gevonden die uw boeken wil verkopen? Wellicht kunt u daar ook een signeersessie houden, eventueel gecombineerd met de officiële presentatie van het boek. Zorg wel voor publiciteit vooraf (aanplakposters, flyers etc.)!
Boekenmarkten
Begin een handeltje met uw boeken en huur op een boekenmarkt een kraampje. Informeer bij de organisatie naar de voorwaarden. Zorg dat uw voorraadje boeken voldoende is.
Adverteren
Een advertentie in een krant of tijdschrift is te overwegen, al heeft het onze voorkeur in te zetten op zg. free publicity. Advertentietarieven zijn afhankelijk van het soort advertentie (rubrieksadvertentie of advertentie in eigen opmaak), grootte en plaats (in de krant), en natuurlijk van het bereik en de oplage van het medium.
Jeroen, Eva, Matthijs, Humberto e.v.a.
Wie droomt er niet van gezellig aanschuiven bij een praatprogramma en je eigenste boek de hemel in te prijzen? Slechts voor weinigen is het weggelegd, maar er is niets mis met het koesteren van die ambitie. Zorg ervoor dat je verhaal klinkt als een klok, verras en verbaas het grote publiek. Originaliteit en authenticiteit worden altijd herkend en erkend.
Succes!